Sauna-gus
sauna-bunch-of-green-birch-twigs-806x500
Sauna_S2[1]

Sauna-Gus


Hvad er sauna-gus?

En sauna-gus forgår i en sauna, og den kan laves i mange varitioner.

Den vil vare ca en time, hvor der vil hældes vand med æteriske olie i på ovnen. Man sidder ikke i saunaen hele tiden.

Man starter med at gå i vandet eller bruse sig. Derefter går og man ind og sætter sig i saunaen. Her sidder man i ca. 10-15 min., hvor der hældes vand med æteriske olier på ovnen. Så går man i vandet eller skyller sig. Herefter holdes en lille pause, hvor man søger for at ens sukker-, salt- og væskebalance holdes stabilt. Derefter sætter man sig ind igen, og anden omgang starter. Det gør man en gang mere, så man sidder i alt i sauanen tre gange.

Når man bader i koldt vand, bliver der frigivet en masse signalstoffer i hjernen: adrenalin, noadrenalin, serotonin, kortisol og dopamin. Signalstofferne bevirker dels, at blodkarrene trækker sig sammen og afslappes, og dels har de en positiv effekt på humøret. Så når man føler sig høje efter at have dyppet sig, er det signalstoffernes skyld.



Saunakultur historie


Hvorfor er sauna og dampbad godt for dit helbred?
Man har I lang tid vidst, at et varmt dampbad kan fremme blodcirkulationen, lindre gigtsmerter, fugte huden, forhindre og reducere rynker, og modstå/forhindre betændelse af celler. Forsigtig brug af dampbad er også godt for dit fysiske, såvel som mentale helbred og dermed hjælper det dig til at afslappe krop og sind.

I Danmark har vi ikke haft nogen særlig udbredt tradition for kurbade, noget der fx er meget mere udbredt i Tyskland og Centraleuropa i det hele taget.

Men den nye wellness og kurbads kultur, er nu i hastig vækst i Danmark og er ved at vokse i samme omfang som fitness kulturen gjorde i 80-erne, og der indfinder sig en række muligheder for oplevelser, som man hidtil har skullet rejse til udlandet for at få.

I mange kulturer har man i tidernes løb dyrket renselse af kroppen med varme bade og dampe.

Indianerne gjorde det i et telt lavet af hjorteskind, og de kaldte det en ”svedehytte”. Den lå ofte lidt uden for lejren, nær rindende vand, der hører jo en kold afvaskning til efter svedeturen.

I Finland er saunakulturen meget udbredt, og finnerne kan simpelthen ikke forstå, hvordan vi kan føle os rene, ved kun at tage et brusebad. Renselsen skal komme indefra ved, at vi sveder, huden åbner sig i varmen og renses også. Når vi sveder, frigør vi affaldsstoffer fra kroppen. Desuden gør varmen gavn, når vi varmes op helt ind til knoglerne.

En særlig badekultur kendes fra tidlige tider også fra Hammam i Tyrkiet. Den findes også i dag.

I det gamle Rom brugte romerne mange forskellige bade, tørre dampbade, kolde og varme bade, blomsterdufte fra bl.a. rose og ylang-ylang. Salt, olivenolie og sæbe var de enkelte ting, som romerne brugte til hudpleje. Romerne vekslede mellem forskellige temperaturer og luftfugtighed i badstuerne, og brugte også at skylle kroppen i både koldt og varmt vand. Til at rense og pleje huden brugte de en pasta af middelhavssalt blandet med olivenolie, æteriske olier og natursæbe. Til ansigtet tilføres fugt ved at blande yoghurt og honning.

Det gamle Ægypten havde ligeledes sin renselseskultur, og vi kender i dag bl.a. til myten om den smukke Kleopatra og samt lidt af hemmeligheden bag hendes skønhedsopskrift.


Varme omgivelser fremmer blodcirkulationen og er i det hele taget gunstigt for dit fysiske og mentale helbred, da det får krop og sind til at slappe af. Dagens travlhed sidder i kroppen – måske som lidt stress – og den dybe afslappelse i en sauna fremmer et sundt immunforsvar.


HOLD DIG FRA SAUNA OG SAUNAGUS, HVIS DU HAR:

  • Hjerte-kar-sygdom
  • Uregelmæssig hjerterytme
  • Svingende blodtryk
  • Feber eller på anden måde er syg
  • Kræftsygdomme
  • Visse hudlidelser
  • Sygdomme i skjoldbruskkirtlen
  • Haft eller er i behandling for blodpropper, åreknuder eller en hudlidelse med inflammation
  • Drukket alkohol
  • Er gravid

Hvis du er tvivl, om dit helbred gør, at du ikke bør gå i sauna, så spørg din læge.

Kilde: Privatpraktiserende læge Charlotte Bech



Afslappende i krop og sjæl

Brug af sauna er også godt for dit fysiske, såvel som mentale helbred og dermed hjælper det dig til at afslappe krop og sjæl.

 Lindrer mod Gigtsmerter

Varmt dampbad fremmer blodcirkulationen, og lindrer gigtsmerter.

God motion for kredsløbet

Man har målt blodtrykket på nogle vinterbadere og registreret, at deres blodtryk faldt en anelse hen over vintersæsonen. Måske skyldes det den motion blodkarrene får, når man udsætter sin krop for et kulde-/varmechok.

Frigør affaldsstoffer

Når vi sveder, frigør vi affaldsstoffer fra kroppen, fremmer blodcirkulationen, fugter huden, forhindrer og reducerer rynker, og modstår/forhindrer betændelse i celler

Copyright © Marttin Lawsen